top of page
Zoeken

Help, SAP is ontploft!

  • Foto van schrijver: Carlo van Schijndel
    Carlo van Schijndel
  • 26 aug 2014
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 10 mrt 2024

Voor een SAP-training ben ik op locatie bij een grote organisatie. Na het eerste stuk theorie gaat de groep cursisten enthousiast zelf aan de slag met oefeningen. Ik sta net bij iemand aan zijn bureau om nog eens te laten zien hoe hij zijn factuur moet boeken, als ik een harde klap hoor.


ree

Zwarte rook stijgt op uit een van de computers. We proberen te blussen met alles wat er in de ruimte aanwezig is: koppen koffie, het water uit een bloemenvaas. Maar het is al te laat. Het SAP-systeem is ontploft en er is geen redden meer aan. De cursist die deze chaos veroorzaakt heeft, staat er bedremmeld bij. ā€˜Ik heb een fout gemaakt.’ Dan schrik ik wakker. Waar ik in mijn trainingen tegenaan loop, houdt me blijkbaar zelfs ’s nachts bezig.


Al jaren begin ik mijn SAP-trainingen op dezelfde manier. Ik geef cursisten mee dat fouten maken niet erg is. Sterker nog, dat is juist goed. Ervaring heeft uitgewezen dat je de leerstof beter onthoudt als je er een keer een fout mee hebt gemaakt. Ga maar na – die keer dat je in Spanje na je Spaanse lessen trots een cara wilde huren en de autoverhuurder in lachen uitbarstte. Toen je in het Wat-en-Hoe-boekje nakeek wat er nu dan toch mis gegaan was en ontdekte dat je vroeg om een hoofd (cara) te huren in plaats van een coche of gewoon auto, wist je: dit vergeet ik nooit meer.


Herstelbaar

Toch valt me op dat veel cursisten bang zijn om fouten te maken. Zelfs ondanks mijn geruststellende woorden dat fouten maken goed is – wat heet: ik merk dat het bijna een aanmoediging wordt. ā€˜Maak alsjeblieft een paar fouten. Durf. Klik eens op andere knoppen.’ Is het perfectionisme? Schamen ze zich als ze alles niet in ƩƩn keer goed doen? Zou kunnen. Zelf zie ik tijdens de trainingen nog twee andere mogelijke oorzaken.


Ten eerste houden veel cursisten vast aan hun idee dat er maar ƩƩn manier is om een bepaalde handeling in SAP uit te voeren. Dan maak ik altijd een vergelijking met Microsoft Word. Als je bijvoorbeeld een tekst wil onderstrepen, zijn daar ook verschillende mogelijkheden voor. Control + U, bij Start op de onderstreepte U klikken, of de optie selecteren via Lettertype. En ga zo maar door.


Dan de tweede oorzaak, en die komt het meest voor. Cursisten zijn vaak bang op een verkeerde knop te drukken, daarmee het SAP-systeem om zeep te helpen en onherstelbare schade aan te richten. Maar dat is natuurlijk onzin. Fouten zijn – en ook hier geldt weer: net als in Word – best recht te zetten. Alle cursisten die ik ooit een training heb gegeven zouden samen SAP niet kunnen laten ontploffen.


Verkeerd voorgelicht

Voorzichtigheid alom tijdens zo’n training, dus. Terwijl het zo leerzaam is om fouten te maken. En juist in de beschermde leeromgeving is dat goed, omdat er dan altijd nog een trainer is, die te hulp kan schieten. Ik speel met de gedachte om ze dan maar bewust een fout te laten maken door het lesmateriaal aan te passen. Een verkeerde beschrijving van een handeling in SAP, een onduidelijke uitleg, een verkeerd menupad. Dan móet het haast wel verkeerd gaan. Maar is dat moreel wel aanvaardbaar? Zou een taalleraar zijn studenten onjuiste woorden aanleren? Of een rijinstructeur het gas- en rempedaal verwisselen?


Ik kijk op de wekker. Het is 5.07 uur. Over iets minder dan vier uur begint een nieuwe SAP-training. Ik zal de groep straks over mijn droom vertellen. Hopelijk zet het deze cursisten aan om iets van hun voorzichtigheid overboord te gooien.


Dit blog is eerder verschenen op www.computable.nl.

Ā 
Ā 
bottom of page